GRAF t’apropa la programació de creació contemporània a Catalunya. L'agenda que suma totes les agendes.

Taller “Piratas Profetes i Parasitoides, configura la teva digital”

18:3021:00 h
Lloc: Hangar
Emilia Coranty, 16 – Can Ricart
08018 Barcelona
Preu: 25€

A càrrec de Christina Schultz i Daniel Canet

Aquest taller és una proposta d’una cerca conjunta per pensar i practicar noves estratègies digitals des de l’humor per respondre a una xarxa insatisfactòria i desbordant. Parasitar i piratejar significa fer nostres les grans plataformes centralistes i influents. Volem usar les eines d’internet de manera responsable i lúdica per fomentar la col·lectivitat, posar en pràctica l’escolta, debatre i compartir idees i idear vides possibles.

Descripció

L’internet i les xarxes socials són eines de difusió i de comunicació. Qui difon, qui comunica i qué s’està dient?
Sabem que hi ha una segregació social en l’accés a aquestes eines que cada vegada més estan controlades amb finalitats capitalistes i neoliberals. Els que tenim el privilegi d’una accés ‘lliure’ el món digital tenim una gran responsabilitat en com construïm entre tots la informació i les relacions socials possibles. Realment volem xarxes que mesuren l’èxit social amb la quantitat de likes, retweets i cors? Un internet que ens ofega amb informació que no volem saber i aclaparats per la seva immediatesa que ens deixa paralitzades i ens fa sentir sols? I no és solament això, l’internet tal com el coneixem ara està en constant perill de ser censurat i ser una maquinària controlada per les grans empreses. L’artícle 13 que s’està discutint actualment, obligaria a les plataformes d’internet a implementar una infraestructura per monitorizar i censurar les profunditats de les xarxes.

Certament existeixen tantes possibilitats de viure la vida digital com a usuaris i amb aquest taller volem experimentar noves formes de viure la vida digital motivats per l’humor i la mala llet, des de l’empatia i la confiança en col·lectivitat. Sigui quina sigui la teva motivació, des de promotora de les xarxes fins a saturada o insatisfeta, des d’il·lusionada a curiosa per com funciona el món digital us proposem explorar com volem/necessitem vincular-nos amb les possibilitats i problemàtiques de les plataformes de l’internet, usar les eines de la comunicació i aprofitar els mitjans socials.

A nosaltres ens preocupa cap a on va el que cridem la ‘comunicació’ (lat.: compartir) en un món autorreferencial, individualista i explotador. L’era capitalista converteix les nostres íntimes necessitats de reconeixement i de contacte, el nostre interès pel proïsme i pel món en una marató mètrica, on més és millor, emetre més efectiu que escoltar i en tot cas tot està pensat pels seus cada vegada més camuflades explotacions.

Com altres vegades, proposem que menys és més i que hem de procurar que no ens llevin el que és nostre – la comunicació. Ull, això no és un taller de dieta digital però pot ser que et quedis més ampla.

El taller no pretén que coneguis les ultimes tecnologies d’internet i entendre com funciona el Facebook, que segurament ja ho saps. Tampoc vol introduir-te a com fer una web o un blog que d’això hi ha molts tutorials gratis en internet. Volem conèixer a fons les eines i plataformes de l’internet i des de l’humor experimentar amb el que ens fa falta com a comunitat composta per individus. Un nosaltres d’un món comú.

És un workshop experimental i col·laboratiu, que promou que ja és hora de reprendre les regnes enginyoses del nostre ser homo digitalis laborans i els nostres carrers digitals. Volem activar les possibilitats de subvertir i aprofitar les xarxes socials segons les nostres necessitats. Volem plataformes útils i amables, per difondre els nostres missatges i generar recursos independents d’agents d’art, museus o altres institucions i potser més important – plataformes d’escolta i de cura.

Disputarem els vells i idearem nous mecanismes d’apropiació als mitjans socials i modernitats alternatives de l’ús de les plataformes de l’internet i explorem les seves eines.

Les xarxes i les eines de comunicació generen, com tot, tendències civilitzadores i ens preguntarem què tipus de civilització volem viure.

Amb un exercici col·lectiu d’una ‘campanya artística’ observarem, analitzarem i gaudirem l’elaboració d’una acció en prova, com ho difonem i quines respostes obtenim. Amb les nostres experiències editarem un manual per compartir-ho on i offline.

Serem crítics amb el nostre propi ús i imaginari dels mitjans socials i ens atrevim a pensar alternatives des de la consciència sobre les nostres necessitats i les de les altres. Idearem noves estratègies, les posarem en pràctica i les compartirem en un esdeveniment a portes obertes en Hangar.

Calendari 10, 11, 18, 26 octubre 2018
Horari: De 18:30h a 21h
Matrícula: 25€. Si no pots pagar la quota pots proposar un intercanvi escrivint a: contact(at)christinaschultz.com

Programa

1. sessió
Davant de tot anem a analitzar com cadascuna es mou al món digital/real per poder posar en pràctica noves visions i detectar les fugides. Consultarem projectes artístics que subvierten la xarxa, interpretarem les eines que necessitem per portar una vida digital saludable i comunicativa.

A través d’una lectura del social internet tarot posem en comú les nostres vides digitals i analitzem les funcions i necessitats de les eines més comercials (FB, Twitter, Snapchat, Tumblrs, Blogs, websites, newsletters, tolls, enquestes, convocatòries etc.) Cuales són les nostres necessitats i com responem?
Mirem xarxes alternatives, plataformes senzilles i el nostre ús del mail. Disputarem que expectatives tenim de la xarxa i dels mitjans socials. Entreteniment o Eina? Com ens comuniquem amb les persones i com ens agradaria que ens comuniquin.

Consultem altres referents artístics que hagin treballat el seu accés als mitjans socials i com es comuniquen. (Beatriz Sanchez, thenofaceproject, Glass Room, bots de Daniel Canet i Oriol Fontdevila, Joana Moll). Tenim una convidada, Violeta Majoral, que ens presenta els seus treballs artístics audiovisuals.
Ens dividim en grups de treball i elaborem una acció en internet posant en pràctica una estratègia de comunicació col·lectiva.

2. i 3. sessió
Elaborem les nostres diferents campanyes amb diferents estratègies i les editarem en paper.
Analitzem les diferents eines de difusió online: enquestes, jocs, convocatòries, newsletters, crowdfunding etc.
Daniel Canet, bot-builder, creative technologist i assessor d’estratègies digitals ens assessora les nostres propostes d’intervencions a la xarxa.

4. sessió
Festa profètica de les estratègies elaborades. Sessió a portes obertes amb cerveses.
Per a aquesta sessió haurem preparat els impresos de la nostra campanya i l’estratègia aplicada a manera manual (Do’s and Dont’s) para futurs projectes.

 

Nosaltres som:

Christina Schultz

Artista audiovisual i performer, autodidacta tenaç i nòmada lingüística.
http://www.christinaschultz.com/

Daniel Canet

Martínez Bot-builder, enginyer de programari des de l’era analògica i cap de l’estudi facts&fictions d’estratègies de comunicació.
http://www.factsandfictions.net/