Barocoria de la Rosa Aguilar

Lloc:
Carrer de Trafalgar 45, 08010 - Barcelona
Exposició

Dins el marc de la 12a edició d’Art Nou, el festival anual d’art emergent de Barcelona i
l’Hospitalet de Llobregat, The Curators Room celebra l’obra de Rosa Aguilar (Granada, 1996).
L’autora andalusa presenta una sèrie d’obres nova producció comissionades per Gabriel Rolt,
que a més exerceix de comissari de la mostra.
Un dels fonaments de Barocòria —terme de la biologia que descriu com algunes plantes fan
servir la gravetat i el vent per disseminar les llavors— és canalitzar un imaginari i llenguatge
pictòric inspirat en aquest fenomen i alhora reproduir altres processos que ocorren a terra del
mitjà natural.
Una altra al·lusió que fa la pintora és a l’estètica del cottagecore; una moda que ha esclatat a
les xarxes socials que consisteix en una fetitxització d’escenes bucòliques i maneres simples
de viure, i la romanització del retorn a oficis i habilitats tradicionals com la collita d’aliments
silvestres i altres tasques pertinents a l’entorn rural occidental. Aquesta obsessió estètica
esdevé una aposta per un estil de vida plastificat, plàcid, beix i esterilitzat. Una dilució de la
naturalesa fecunda i indomable que es vol domesticar en nom de l’estètica; una tendència
occidental que començà al segle XVIII amb els jardins victorians i palaus rococó que
idealitzaven el que podria ser la naturalesa subjecta a la mà de l’ésser humà.
Als seus quadres amb paletes cromàtiques de pastissos subtils i aigualides, Aguilar canalitza la
senzillesa i frivolitat d’aquest fenomen, reproduint iconografies cottagecore com diverses fruites

juntament amb llavors i nous. La subtilesa sembla una fotografia sobreexposada, un pinterest
arruïnat per una sobredosi de beixos, verds i blaus blanquejats. La crítica d’Aguilar també és
subtil, ja que un fidel fanàtic de cottagecore podria acabar enamorant-se dels quadres sense
saber el posicionament subversiu de la mateixa autora.
Relata l’artista: “En aquest projecte exploro els processos que tenen lloc a l’entorn natural, fent
un zoom als que es donen a terra. A la meva obra acostumo a incloure simbologia dels contes
occidentals clàssics com passa amb el tema de la poma d’or, recurrent a la meva obra. Aquesta
vegada en una de les obres he representat la nou d’or, un altre clàssic.”
Aguilar treballa arran de l’estètica del cottagecore i del naturisme, buscant allò lúdic i universal
en el medi natural. A la seva obra els elements juguen amb el seu caràcter arquetípic i amb la
relació del signe amb l’objecte.
Graduada en Belles Arts per la Universitat de Sevilla el 2019, any en què entra com a resident
a la Fundació Antonio Gala. Ha obtingut altres beques de residència com la de la Reial
Acadèmia d’Història i Art de San Quirce o la de WE COLLECT studios. Ha estat premiada al
XLVIII Concurs Internacional de Pintura de Paisatges d’Alcalá de Guadaíra, al V Certamen
d’Artistes Emergents de la Universitat Loyola i al IX Certamen UNIA de Pintura.
El seu treball pertany a col·leccions com Maria Cristina Masaveu Peterson o Casa d’Índies. Ha
exposat la seva obra individualment a Sevilla (2022, Di Gallery) i en diverses exposicions
col·lectives. Ha participat a fires com Estampa 2022 i UVNT 2023.

Barocoria de la Rosa Aguilar