Femení plural: perspectives de gènere en l'art contemporani

18:0020:00 h
Lloc: Centre d'Art Maristany
Àngel Guimerà, 2
08172 Sant Cugat del Vallès
Preu: 131€
Taller

Dilluns de 18 a 20h, del 4/10 al 20/12 (9 sessions. 11/10, 1/11 i 6/12 no hi haurà classe). Format presencial o online

/////

Un curs conduït per Helena Rotés, que inclou converses amb artistes i comissàries actives al nostre entorn: Caterina Almirall, Alexandra Laudo, Antònia del Rio, Ro Caminal.

Aquest curs proposa abordar la història de l’art contemporani des d’una perspectiva de gènere amb l’objectiu de reconèixer unes pràctiques artístiques que sistemàticament han estat ignorades o oblidades per una historiografia de l’art esbiaixada per una visió patriarcal. En aquest curs ampliarem el focus per visitar artistes del segle XIX, re visitarem el treball d’algunes de les artistes més emblemàtiques del segle XX i recuperarem noms que se’ns havien perdut pel camí. Finalment ampliarem la mirada cap al segle XXI insistint en la situació en l’art contemporani a les nostres terres.

 

Objectius:

Comprendre la història de l’art recent des d’una perspectiva situada i conscient, que implica una visió de gènere.

Oferir una lectura de les pràctiques artístiques des jerarquitzada, orgànica, des romantitzadora i contemporània.

Concebre aquesta perspectiva no com una excepció sinó com una realitat social actual.

Adquirir unes eines bàsiques per apropar-se a l’art contemporani de manera comprensiva.

Conèixer les artistes que han participat en el desenvolupament dels corrents artístics actuals i contemporanis i el seu rol en cada context.

 

Continguts:

Algunes reflexions teòriques: Carol Duncan, Linda Nochlin, Griselda Pollock, Judith Butler, Ursula K. Le Guin, Patricia Mayayo

Dones pintores i maternitat: de Vigée Lebrun i Rosa Bonheur a Berthe Morisot i Mary Cassat.

Trencant motlles: les “amazones” de les avantguardes

Exposició a París: “Elles font l’abstraction”, Hilma af Klint, Georgiana Houghton, Vanessa Bell, Sonia Delaunay, Sophie Taeuber-  Arp, Barbara Hepworth, Janet Sobel, Lygia Clark, Gego, Howardena Pindell, Saloua Raouda Choucair i Irene Chou.

Trencant motlles II: la revolta del surrealisme, Emmy Hennings , Baronesa Elsa von Freytag-Loringhovrn, Claude Cahun, Lee Miller, Dora Maar, Maruja Mallo, Meret Oppenheim, Hannah Hoch, Frida Kahlo, Louise Bourgeois i Kate Kollwitz.

Les contradiccions: Dones artistes o artistes dones?, Martha Rosler, Mierle Laderman Ukeles i Pilar Aymerich.

Les contradiccions del segle XX: entre la reivindicació feminista i la integració al canon, Martha Rosler, Mierle Laderman Ukeles, Lee Krasner , Elaine Marie de Kooning , Joan Mitchell, Louise Lawler, Helen Frankenthaler, Niki de Saint Phalle, Eulàlia Valldosera, Marisa Merz, Eva Hesse, Agnes Martin, Rosemarie Castoro, Nancy Holt, Judy Chicago, Doris Salcedo, Lara Almarcegui, Trisha Brown, Joan Jonas, Jenny Holzer, Graciela Carnevale, Esther Ferrer i Dora García.

Ser dona artista i feminista a l’Estat espanyol : Genealogies. María Gómez, Eugènia Balcells, Maria Antonia Dans, Castorina, Laura Torrado, Elena del Rivero, Chelo Matesanz, Mari Chordà, Fina Miralles, Itziar Okariz, Pilar Albarracín, Cristina Lucas, Dorothée Selz, Carmen Calvo i Cabello/Carceller.

 

Helena Rotés, Barcelona 1954. Professora d’Història de l’Art  al programa de Formació Permanent i  a la Universitat Sènior del Col·legi de Llicenciats. Coordinadora de LiterARTura, grup de lectura d’art i literatura, amb col·laboració amb Cal Cego, col·lecció d’Art Contemporani.

Femení plural: perspectives de gènere en l’art contemporani