GRAF t’apropa la programació de creació contemporània a Catalunya. L'agenda que suma totes les agendes.

Art i Aules. Processos i vincles

Lloc: Centre d'Art Fabra i Coats
Sant Adrià, 20
08030 Barcelona
Preu: Activitat gratuïta
Exposició

Dates: del 15 al 31 de març de 2019
Inauguració: dijous 14 de març, a les 19 h
Lloc: Espai Zero

Comissariat: Ester Rovira / ​Lluís Vallvé

L’art és vida, i la vida, transformació, diu Fregoli. L’art, a més a més, és llibertat, és necessitat, és un NO-límit que ens arrossega a preguntes incòmodes i que genera pensament, actitud: una posició. L’art és un diàleg intern i cultural que es refereix a marcs contextuals més grans com la identitat personal i cultural, la família, la comunitat, la política i la nacionalitat. És, en gran manera, una obligació en la societat perquè ens interpel·la, ens obliga a qüestionar-nos i, en definitiva, ens millora.

L’art contemporani es distingeix per la manca d’un principi uniforme, organitzador i ideològic, i aquestes característiques li atorguen una facilitat indubtable per poder descodificar metodologies plàstiques, enriquir els estrats culturals, qüestionar dinàmiques rígides o revelar entorns favorables a un nou pensament.

Aquesta exposició presenta els treballs realitzats a través de dos programes educatius desenvolupats amb set centres de la ciutat de Barcelona durant el curs 2017-2018. Per a ambdós, l’art és el gran catalitzador.

El primer programa és l’Espai C, adreçat a centres de primària. La proposta es basa en l’experiència d’un o més artistes residents que comparteixen espai i obra amb els alumnes d’una escola. Els artistes contemporanis treballen en un món globalment influenciat, culturalment divers i tecnològicament avançat. El seu art és una combinació dinàmica de materials, mètodes, conceptes i temes que contínuament desafien els límits. Aquest intercanvi de coneixement genera en els participants un vincle on la personalitat, la realitat i l’entorn de l’artista es confonen amb les parets d’un centre educatiu i inspiren els infants d’altres maneres.

Les escoles participants en aquesta edició han estat l’Escola dels Encants, l’Escola Miralletes i l’Escola Sagarra.

El segon programa és Reflexionart. Ideat per a centres de secundària (ESO), el seu objectiu és aconseguir una reflexió transversal sobre un tema important, una reflexió amb la qual es busca en els processos artístics un nou llenguatge que ajudi els joves a entendre l’entorn i la realitat aliens a partir d’un projecte global i interdisciplinari. Amb Reflexionart es vol fomentar l’esperit crític, estimular l’experimentació amb formes de cooperació i treball conjunt, i encetar una reflexió als centres educatius a través del món de l’art.

En la passada edició la proposta ha estat la IDENTITAT, i hi han participat quatre centres de la ciutat: l’Institut Lluís Domènech i Montaner, l’Institut Martí Pous, l’Institut Menéndez y Pelayo i l’Institut Poeta Maragall.

Aquests dos programes sorgeixen en el Consorci d’Educació de Barcelona i, en el cas de l’Espai C, en cooperació amb l’Institut de Cultura de Barcelona (ICUB) i la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB).

Quan l’art i els processos creatius travessen els marges establerts, es genera –indubtablement– reflexió i, per tant, una mutació. El públic primer són els nens i nenes de 3 a 12 anys i el jovent de 13 a 16 anys. Però també ho són la seva escola o institut, la comunitat educativa, les seves famílies, el seu barri i la seva ciutat.

L’art és, finalment, una oportunitat per canviar els nostres mons!

Amb la col·laboració del Consorci d’Educació de Barcelona, la Unitat de Didàctica de les Arts Plàstiques de la Facultat de Ciències de l’Educació de la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB), l’Escola Superior de Disseny i Art Llotja i l’Escola Massana

Visites guiades tots els dissabtes a les 18 h i els diumenges a les 12.30 h.

Entrada gratuïta.