It is reasonable to situate the world on the verge of sense and NON-sense
You go round and round and then you stop and you fall to the ground
What is deader than dead? (Ligia Lewis)
deader than dead és una obra escènica multifacètica de la coreògrafa, directora, ballarina i intèrpret Ligia Lewis. Les actuacions en Cordova, a Barcelona, són les primeres presentacions importants de l’obra de Lewis a Espanya.
Desenvolupat originalment per a Made in L.A. 2020, el treball va començar amb una recerca basada en la intriga sobre el deadpan, un manierisme impassible desplegat en forma de comèdia amb la finalitat d’il·lustrar la distància emocional. Utilitzant aquesta expressió com una mena d’immobilitat, Lewis va desenvolupar inicialment una coreografia per a deu ballarins que romanien expressivament plans o morts, resistint a qualsevol agafador narratiu o representatiu lligat a una construcció o progressió climàtica. Lewis havia relegat a Deader than Dead a aquest racó de la galeria (una espècie d’espai “mort”) on la dansa emergiria ostensiblement, encara que morta en la seva repetició, limitada en el seu destí, en rebotar de paret en paret.
Lewis va abandonar aquest conjunt recursivo de la mort a causa de COVID-19, reduint el repartiment a quatre intèrprets i pivotant cap a una presentació més tradicionalment teatral. En aquesta nova obra, els ballarins utilitzen el soliloqui culminant de Macbeth (“Demà, i demà, i demà”, una reflexió sobre la repetició i el contrasentit) com a inici d’una obra que es desenvolupa en parts modulars, cadascuna de les quals és una il·lustració o paròdia de la mort, la immobilitat i el buit, cadascuna d’elles lligada a la seva pròpia banda sonora o mostra acuradament seleccionada. L’obra està plena de jocs, però també és una meditació sobre el “joc”, o l’actuació, així com sobre els cicles recurrents de la tragèdia i la familiaritat dins de l’experiència negra i marró; sobre el temps, en forma de bucle; sobre l’actuació; sobre el tacte, com un acte tant de cura com de violència. L’obra està construïda en forma de lament musical, una queixa prolongada en bucle executada ad infinitum, descomponent-se en el camí.
Les dues representacions de Deader than dead a Barcelona, seran seguides per dues representacions a Madrid i han estat possibles gràcies a la col·laboració amb La Casa Encesa i el Festival de Tardor.