GRAF t’apropa la programació de creació contemporània a Catalunya. L'agenda que suma totes les agendes.

Lorenza Böttner. Rèquiem per la norma

12:0021:00 h
Lloc: La Virreina Centre de la Imatge
La Rambla, 99
08002 Barcelona
Preu: Activitat gratuïta

Comissari: Paul B. Preciado
Inauguració: dimarts 6 de novembre, 19 h

Aquest projecte és una coproducció entre La Virreina Centre de la Imatge i el Württembergischer Kunstverein Stuttgart.

Es tracta de la primera exposició monogràfica internacional dedicada a l’obra de Lorenza Böttner, una artista que pintava amb els peus i la boca i que va utilitzar la fotografia, el dibuix i la performance pública com a formes de construir-se un cos, alhora polític i vital, i de reivindicar el seu dret a existir lliurement davant de l’opressió i la institucionalització a la qual se sotmet als cossos transgènere i amb diversitat funcional.
Nascuda el 1959 com Ernst Lorenz Böttner a Xile, en el si d’una família alemanya, als vuit anys va patir un accident en el qual va perdre els dos braços. Educat a Alemanya, Lorenz va ser institucionalitzat amb els anomenats «nens del Contergan» -nascuts amb deformacions en els membres a causa dels efectes secundaris d’aquest somnífer en el fetus- i tractat com a «discapacitat». Enfrontant-se al diagnòstic mèdic i a les expectatives socials, Lorenz va decidir estudiar a l’Escola Superior d’Art de Kassel i va començar a pintar i a fer performances públiques encarnant una identitat femenina sota el nom de Lorenza Böttner. En els anys vuitanta va participar activament en la Disabled Artists Network amb Sandra Aronson i va defensar l’existència d’una genealogia d’artistes sense mans que treballen amb la boca i els peus.

L’obra de Lorenza Böttner representa una de les crítiques més agudes davant dels processos de des-subjectivació, des-capacitació, des-sexualització, internament i invisibilització als quals són sotmesos els cossos amb diversitat funcional i transgènere. Abastant diverses modalitats d’acció -pintura, dibuix, fotografia, performance-, avui dia l’obra de Lorenza constitueix un himne a la dissidència corporal i de gènere.

L’exposició, una coproducció amb el Württembergischer Kunstverein Stuttgart, arrenca a La Virreina Centre de la Imatge per la importància que Barcelona va tenir en la vida de l’artista. Lorenza Böttner es va mudar a la ciutat el 1982, hi va establir vincles amb molts dels artistes locals i es va convertir en Petra, la mascota dels Jocs Paralímpics dissenyada per Mariscal. Després d’haver viatjat intensament per Europa i Amèrica dibuixant i fent performances, Lorenza va morir el 1994, als 33 anys, per complicacions relacionades amb la sida.

Després d’una primera petita mostra del seu treball a la Documenta 14 de Kassel, aquesta exposició és la més completa realitzada fins ara sobre l’obra de Lorenza Böttner, un manifest irreverent i vitalista pels drets de les persones transgènere i amb diversitat funcional, així com un viatge a l’obra singular i única d’una artista cridada a esdevenir un clàssic del segle xx.

El projecte inclou una publicació amb textos teòrics de Paul B. Preciado, Jack Halberstam, Carl Fischer, Rosemarie Garland-Thomson i Antonio Centeno, entre altres, així com un programa públic específicament concebut pel comissari per a aquesta mostra.