GRAF t’apropa la programació de creació contemporània a Catalunya. L'agenda que suma totes les agendes.

NINGÚ SAP EL QUE POT L'ART _ VARIETÉS DEL FUTUR

Lloc: L'Estruch
Sant Isidre, 140
08206 Sabadell
Preu: Activitat gratuïta
Seminari

Ningú sap el que pot l’art és el programa de formació 2019 de l’ACCA, Associació Catalana de Crítics d’Art. Aquest reformula l’antiga asseveració del filòsof Barauch Spinoza –“ningú sap el que pot un cos”, Ètica (1677)– per proposar tres escenaris amb què interrogar algunes dimensions de l’art i el pensament contemporanis sota l’influx del gir performatiu i material. L’agència material i la performativitat són aspectes amb què ultrapassar l’anàlisi de la pràctica artística en tant que mera qüestió de discurs o de significat.

Cada formació ha estat dissenyada i es conduirà per agents del nostre context que actualment anticipen pràctiques i discursos en relació amb la creació contemporània: Nancy Garín, amb Interrompent en la matriu, a l’entorn d’art i la decolonialitat; Anna Manubens, amb Fer tal i com dius, a l’entorn de la performativitat des de la perspectiva de la curadoria; i Quim Pujol, amb Varietés del futur, a l’entorn de la performativitat des de la materialitat del cos.

Organitza l’ACCA, Associació Catalana de Crítics d’Art, amb la col·laboració del Centre Cívic Can Felipa; Fàbrica de Creació La Escocesa; L’Estruch Fàbrica de Creació; OSIC (Oficina de Suport a la Iniciativa Cultural) de la Generalitat de Catalunya.

Totes les activitats del programa són gratuïtes i requereixen inscripció prèvia a accacritics@gmail.com

Pel que fa a l’admissió, tindran prioritat les persones que participin en totes les sessions d’una mateixa formació.

VARIETÉS DEL FUTUR

 

A càrrec de Quim Pujol, amb Antoni Hervàs

L’Estruch Fàbrica de Creació, Sabadell. 22, 23 i 24 de novembre, tot el dia.

 

En el marc d’un interès creixent per la performativitat, el recent boom de la performance ha comportat el reconeixement del cos com una de les matèries primeres que condiciona les relacions humanes. Així, doncs, esdevenen fonamentals tant les propietats inherents a tots els cossos com el que Marcel Mauss va anomenar “tècniques corporals” –els sabers que permeten que ens comportem d’una determinada manera–. En aquest intensiu teòric i pràctic tractarem la importància de la tècnica mitjançant la història del teatre de varietats, un gènere que es basa en la juxtaposició, hibridació i superposició de diferents tècniques corporals. El treball d’equilibristes, transformistes, cupletistes, mags, transvestits, farsants i experts en arts marcials també servirà d’inspiració perquè els participants creuin les seves pràctiques contemporànies amb eines del teatre de varietats com la immediatesa, l’humor, l’enginy i la sensualitat.

Se subministrarà allotjament als participants per crear una experiència immersiva al llarg dels tres dies que dura la formació i per compartir també estones de lleure.

 

Quim Pujol és poeta amb formació en arts de la performance. En els darrers anys el seu treball artístic ha estat alimentat per formes poètiques no convencionals, el teatre de varietats de començament del s. XX, tècniques de trance, arts marcials i la ciència-ficció. Antoni Hervàs és artista visual. La seva recerca a l’entorn dels límits del dibuix té implicacions en la performance i li permet incidir en els arxius i les històries de l’activisme, estructures de suport, estratègies de supervivència i comunitats.

NINGÚ SAP EL QUE POT L’ART – VARIETÉS DEL FUTUR