GRAF t’apropa la programació de creació contemporània a Catalunya. L'agenda que suma totes les agendes.

Rasmus Nilausen_The Looks. The Lux.

19:0021:00 h
Lloc: Estrany-De la mota Advisors
Ptge. Mercader, 18
08008 Barcelona
Preu: Activitat gratuïta
Inauguració

“La llum constitueix la base de la tecnologia de la pintura, capaç de crear la il·lusió d’un espai visual. La mirada pura és la ceguesa: Si només hi ha llum, tot es veu blanc. Si la llum està absent, només es veu el negre. Tots dos es necessiten mútuament per diferenciar l’espai, els objectes i subjectes entre si. Quan es parla de la llum, per tant també es parla de l’ombra”.

Rasmus Nilausen

La Galeria Estrany – de la Mota té el plaer de presentar l’exposició “The Looks. The Lux” de l’artista danès Rasmus Nilausen (Copenhaguen, 1980).

En la seva primera exposició en la nostra galeria, Nilausen presenta una selecció de treballs recents centrats en la percepció, la llum i el llenguatge, com a elements clau per a la interpretació subjectiva d’una obra d’art. A aquests tres elements el pintor danès afegeix l’ús lliure de la tècnica, l’accident i la ironia.

Com és habitual en el seu treball, Nilausen s’aproxima a la història de la pintura com a punt de partida de la seva recerca sobre l’obra d’art i sobre la relació que s’estableix entre l’autor i l’espectador. Des de la cita directa a obres del passat, fins a reflexions basades en moviments o elements determinats, l’artista planteja una sèrie de consideracions que es generen en el mateix acte de pintar. Des d’aspectes tècnics o físics, fins al resultat final i com aquest és llegit o percebut per la persona que ho contempla.

En aquesta ocasió, Nilausen utilitza l’espelma a mig consumir; un símbol prestat del barroc com a representació de la llum i com a al·legoria a la durada de la vida humana. Un gir contemporani d’aquesta idea, és l’ús de l’espelma com a bombeta en al·lusió a les pintures d’interiors de Francis Bacon o Philip Guston. Un exemple d’aquesta referència serien obres com: The Mobile, Flamboyance, The Spot i finalment The Deal, que en definitiva funciona gairebé com un autoretrat.

Una altra preocupació constant en l’obra de Nilausen és el llenguatge, atès que en la seva vida quotidiana ha d’exercir constantment la tasca del traductor; traduint entre les quatre llengües en les quals s’expressa habitualment. De la traducció, li fascinen sobretot els jocs de paraules i els malentesos que li permeten crear noves possibilitats: ampliar significats, afegir capes d’informació al text i fins i tot convertir aquest text en un altre element més de la seva pintura.

Finalment podem dir que en la seva forma de treballar resulta fonamental el procés. És a dir, la incorporació a l’obra de tot el que ha ocorregut durant l’acte de pintar. La importància de l’element biogràfic, però també la inclusió d’accidents i autoreferències.

Per Nilausen la pintura és també un territori de tempteig, de dubtes, d’obsessions personals i fins i tot de contradiccions, vàlides totes elles en el resultat final. Un espai en el qual l’incorrecte serveix per modelar el correcte, en un procés interminable buscant utòpicament la perfecció.

En aquest procés, el creador i el creat tenen una relació única en la qual la senzillesa, el banal, el mínim, ajuden a considerar la complexitat de la seva pintura. Una obra en la qual el rigor i l’autoexigència s’estableixen com un camí dur i innegociable.

Rasmus Nilausen_The Looks. The Lux.