GRAF t’apropa la programació de creació contemporània a Catalunya. L'agenda que suma totes les agendes.

SIR5<.MYRIAM VAN IMSCHOOT / IDOIA ZABALETA / ITZIAR OKARIZ

Lloc: Mercat de les Flors
Carrer de Lleida, 59, 08004
Barcelona
Preu: De 6€ a 12€
Performance

Carta blanca a MYRIAM VAN IMSCHOOT

Myriam Van Imschoot presentarà una breu peça com a part de la seva investigació al voltant de la polifonia.

Polifonia és l’estil que combina simultàniament una sèrie de veus, cada una de les quals forma una melodia, harmonitzant-les entre si. En aquest programa proposem la polifonia com una lent que ens permet contemplar les forces plurals, definides i alhora entrellaçades que actuen en el treball vocal. El programa parteix d’un projecte d’investigació cocomissariat per Myriam van Imschoot en el marc del projecte Sharing Research, Producing Knowledge. Després de treballar en monocroms, monodies i solos, ara explora les tècniques, les tradicions i les pràctiques vocals relacionades amb la lògica polifònica.

Myriam van Imschoot (1969) és artista i viu a Brussel·les. Fa performances, crea poesia sonora i peces vocals, i presenta instal·lacions d’àudio i de vídeo. En les seves primeres peces treballava amb arxius de so, la qual cosa la va portar a interessar-se per la transmissió oral, les pràctiques vocals i la memòria. En les seves peces de cant tirolès, Hola Hu (2013) i Kucku (2014) i a YOUYOUYOU (2014), una peça per a 8 actors basada en el crit àrab o zaghareed, Van Imschoot replanteja les pràctiques vocals i el folklore amb interferències sonores inesperades. Actualment està preparant What Nature Says, un espectacle musical per a sis intèrprets que imitaran el seu «entorn natural» fent servir només la veu i el cos.

Van Imschoot ocupa una posició idiosincràtica en el panorama artístic general. La recerca és la base de la seva obra, que es desplega en agrupacions i cicles de peces. La temporada 2014-2015 durà a terme un projecte d’investigació sobre la interpretació polifònica amb el suport del projecte europeu Sharing Research, Producing Knowledge. La seva obra s’ha presentat en galeries d’art sonor, museus, teatres i espais públics, entre altres, els següents: Rumpsti Pumsti (Musik), Binaural Sound Art, Scultpure International Rotterdam, Muu Galeria, Museo Reina Sofía, Kaaitheater, Campo, Kunstencentrum Buda, Vooruit, Operadagen, Frascati, etc. http://sarma.be/oralsite/pages/Digital_Portfolio/

IDOIA ZABALETA, Taller Leer y bailar

idioia

En aquest taller pretenc compartir amb els/les participants un exercici de revisió de les “maneres de ballar” que he practicat fins el moment. Sóc de la mena de coreògrafes que sempre volen seguir ballant. També sóc de la mena de coreògrafes que, com el que volen és seguir ballant, es pregunten a elles mateixes como seguir ballant. En l’estudi d’aquest qüestionament he aconseguit diseccionar alguns elements com plaer, exhibició, destresa, proesa; altres, com escriptura, història, memòria, i altres com grup, cor, coreografia. Un exercici que últimament m’ha permès fer front a algunes de les dificultats amb las què em trobo alhora de seguir ballant és la de llegir-ballant i/o ballar-llegint. Aquesta reversibilitat o bidireccionalitat dels verbs, llegir-ballar/ballar-llegir m’ha alliberat d’algunes dificultatats i al mateix temps m’ha permès exercitar de cop alguns dels elements anteriorment citats. Per tant l’exercici que en aquest taller practicarem inclou: destresa (llegir ballant), plaer (ballar llegint), proesa (un text, novel·la, sencera de principi a fi), escriptura (el text en moviment), història (la lectura d’un cos), memòria (un cos llegint), coreografia (una escriptura), cor (un grup fent-lo), grup (quelcom impossible, un intent d’uníson).

Leer y bailar

El resultat d’aquest taller es presentarà com a proposta en el marc de la 5a Secció Irregular, al llarg de dues vetllades en una programació compartida amb Itziar Okariz i Myriam van Imschoot. Per participar envieu un email a seccioirregular@mercatflors.cat amb les vostres motivacions.

Idea Idoia Zabaleta
Intèrprets 9 ballarins/es/ lectors/es participants del taller “Leer y bailar”

Idoia Zabaleta. Coreògrafa. A la Facultat de Biologia s’especialitza en ecosistemes i dinàmica de poblacions. Estudia nova dansa i improvisació a Barcelona, Florència, Amsterdam i Nova York. Treballa amb la companyia Mal Pelo entre 1995 i 1999. Des de l’any 2000 coprodueix i crea el seu propi treball, col·laborant amb altres artistes i investigadors com Isabel de Naverán, Filipa Francisco, Antonio Tagliarini, Ixiar Rozas i Jaime Conde Salazar, entre d’altres.  El seu treball s’ha pogut veure a festivals i trobades d’àmbit internacional. Imparteix classes a diversos màsters i cursos de postgrau. Des de 2008 construeix i governa juntament a Juan González l’ espai de creació i residències artístiques AZALA situat al mateix poble on viu (www.azala.es).

ITZIAR OKARIZ presenta Irrintzi Repetition

Secció Irregular 2014-15 abril

L’obra consisteix en l’execució d’irrintzis fent servir un dispositiu d’àudio per reproduir el so d’un altaveu davant de l’intèrpret amb un retard variable. L’artista estableix un diàleg amb l’eco de l’irrintzi a l’altaveu, on els sons s’alternen i a vegades se superposen.

L’ “irrintzi” és un crit basc tradicional que es realitza sovint en ocasions especials com festes per expressar alegria. Es creu que té els seus orígens en un sistema de comunicació a través de les grans distàncies de les valls basques. En aquest sentit, el crit es converteix en una sintaxi bàsica dins dels límits del llenguatge.

Itziar Okariz  és artista. El seu treball sovint s’ha caracteritzat per la producció d’accions que qüestionen normatives entorn al llenguatge i la producció dels signes que ens defineixen com a subjectes. Entre els seus últims projectes individuals es troben Caja Negra/Cubo Blanco, CA2M, Madrid, Keramikvonschaedler, Nendeln, Liechtenstein (2014); II. Secció Irregular, Mercat de les Flors, Barcelona (2013); Un número de acciones determinadas, MUSAC, León (2013);  Uno, uno, dos, uno, Galería Carreras Mugica, Bilbao (2012); Irrintzi, repetición, La casa Galería, Mèxic DF, (2011); Contrarywise, performance en el Museo Picasso, Barcelona, (2010); Ghost Box, Sala Rekalde, Bilbao (2008); Curating the campus: To Pee in Public and private Spaces, The Singel, Amberes (2007); Talent, Vita Kuben, Umea, Suecia (2007) o Climbing Buildings, festival If I Can’t Dance… Utrecht (2007).