Abril 2020
per Laura Olea López

Diari de navegació: deriva d’una quarantena digital

 

1 d’abril de 2020

Aquell dia en què la terra ferma va ser incerta
tots ens llançàrem a la mar
es va presentar d’imprevist
enrere va quedar la ciutat, un canvi
calia partir.
Buscant nous horitzons
recordo que convidàrem a participar
el vaixell salparà
mentre reconeixíem els aparells amb urgència
allunyats de la física realitat
convoquem a vocació i esperit
fent ofrenes donada la situació.

Tot això
va desplegar vent en popa
perquè sense saber direcció ni camí
agosarats navegants es van llançar al nou panorama:
la ruta seria deriva
ja els mapes no tenen vàlua.

Quan ens vam veure envoltats de mar
i en l’horitzó només quedava
mantenir-nos surant.

 

5 d’abril de 2020

Religiosament els diumenges
un gran capità surt a l’abordatge
blindat sota vinils
dispara Sessión Vermú
durant el passar del matí
DJ de la Muerte, ser de mil cares
és qui regularment posa l’oliva
en aquesta maror de monotonia
on no podem distingir
un de l’altre a l’altre dia

 

8 d’abril de 2020

La Big Pink Moon apareix
amb certa melancolia d’alguna cosa més enllà
es fa entreveure des de la finestra
fent-nos entendre.
Com a testimonis de qualsevol descobriment
donem a conèixer l’altra presència
screen shot, memòria, també stories
preparem la contemplació arxivant a la bitàcola.

Part de la tripulació, aviat atordida
necessita descansar del scroll
i seguim el flirteig de les ones
marejats, intrigats
ones d’hipervincles ens acosten a la costa
i a la platja de Netflix, ara estem encallats
presenciant èpiques batalles de ping-pong
esperarem a recobrar el sentit.

 

11 d’abril de 2020

L’embarcació està immòbil
segon dia sense ni tan sols un bri de vent
les veles recollides
pel desig de parar
rems en repòs
deixem descansar
sense refresh
al polze.

Contra un pirata, aquell ministre
les bones gents
van organitzar el motí
amb el seu primer instint.

La tripulació sense pantalla
treu l’ull cap a altres horitzons
i recupera el tacte del paper
amb dues prestatgeries pendents.

 

14 d’abril de 2020

Ben aviat
tornem a una calmada navegació
mirant per estribord
un reflex a l’aigua obre la meditació
de Higo Mental
on hem embarcat:
xarxes d’imatges entrellaçades
sense fi de relacions creuades
mutació i reposicionament constant,
aquesta navegació en deriva explora
tant Atles com Warburg.

També mirem horitzontals
al cel passar
amb l’oïda als ocells
que flueixen sense parar:
incomptable temps enrere
en correspondència constant
Alfred Marasigan i Tsering Frykman-Glen
perseguien qualsevol rastre alat
ara conservat en forma núvol
escataineigs indexats.

 

16 d’abril de 2020

Naveguem abans d’alba
ja sense usar ancora
veiem la ciutat
per als qui desitgin
observin els carrers de Wuhan,
Quarentine Gallery impressiona.
Xavi Ceere és el comissari
de tres escenaris canviants
amb senderes marineres
Abel Iglesias, Josep Maynou
Mar Reykjavik, Milena Rossignoli
i encara alguna més
són artífexs de grans figures
en espurnes, ens retornen a Instagram.
Des d’aquesta web
d’experimentació descarada, oberta
a la visualització de 360
el seu art usa enginy, acudit, ruïnes
en un espai inaccessible, controvertit.

 

18 d’abril de 2020

Per a dirigir l’expedició
prosseguim sense timó
amb la tripulació àvida d’objectius
des de newsletter i també compartits
ara sense privatitzar
tresors en obert
complaguts de ser descoberts.

Al port amb calat universal
amb possibilitat de tresors evocadors
arribem a Ca Felipa, l’illa excepcional
consultem a gèrmens, enigmes i fluids
a l’exemplar invocador de ALLÉLON.

 

21 d’abril de 2020

A un riu entre mar i oceà
seguim els corrents
en un ecosistema d’emmagatzematge digital
el HARDDISK MUSEUM és metàfora
un display on surar
arxius igual que en silici material.

Dividits per tipologies i formats,
.jpg, .mp4, .html, mp3, .gif, .fbx
aquests files enllacen per a interpel·lar:
Sabrina Ratté, Rosana Antolí, María Cañas, César Escudero Andalús i Mario Santamaría…
També Mit Borrás vinculat
al món conquistat per plantes
motion pictures
mindfulness
mentre tu continues abandonant el teu cos
per a convertir-se “an ideal machine”
ara respira profund.

 

23 d’abril de 2020

Al celler
grans quantitats de taronges
llimones i canya de sucre,
amb etiquetes acolorides, promesa de frescor
que tots necessitem
el producte ha d’agitar-se
gustar noves sensacions
una mica de sabrosura
per als qui diuen que volen aventurar-se:

Influències gastronòmiques arriben i són seguides
de receptes relatives a cançons
amb ritme de cocció, un Maridatge
amb Belén Cabello narrant delicadeses.

Dos cuiners experimentals actuen un altre guisat
Cuina.li amb cura i a l’ombra
un pessic de Jaume Clotet, un raig de Pol Olivé
emplatats per a youtube per Clàudia del Barri.

 

26 d’abril de 2020

Trobem quelcom ferm
terra a la fi?
a l’acostarnos
es mostra davant nosatre
una fortalesa flotant
de potent edificació
columnes de marbre sostenen un sostre
també en flotació
fan les seves mostres
amb ofrenes d’arxius, replets
sense senyal de terra
llargs temps passats.

Amb molt per explorar
viatjant en un clic
val la pena mirar
les tècniques virtuals
de Mostra a Museus
contemporanis i antics
ara navegables.

Aquells palaus sobre la superfície de la mar
floritures en flash player
un ric code
sense gens de terra
ni bronze
ja no hi ha matèria.
Unides al link
galeries d’imatges
desfila el slide
en corrents de planitut.

 

30 d’abril de 2020

Navegant a poca profunditat
una àmplia boca de riu
ancorem per avui
per a buscar on estem:
la gent dansa
al Neurodungeon
emmascarats
sota un avatar
cobreixen els seus ens digitals.

Estètiques diverses
de forma antropomorfa
ballen engalipades
en espais inventats
esperant poder recuperar
el ritual col·lectiu
del contacte i el perreo
enyorant el que ja no està
l’espai corporal.

 

“Un advertiment: no creguis tot el que llegeixes aquí”
Amb aquesta nota tanca l’explicació de Project X 1497 – 1999, instal·lació de poesia multimèdia escrita i dissenyada per Damian Lopes amb el qual, a partir de tecnologia JavaScripts, vincula textos sobre el primer viatge de Vasco de Gama des de Portugal a Àfrica i el sud d’Àsia.

 

En un intent de trobar metàfores per a compartir algunes vivències i sensacions del present, els poemes de Project X han estat el model per a estructurar la Ruta GRAF d’Abril 2020. Tots els textos d’aquesta web relíquia estan interconnectats amb més de tres mil enllaços incloent una enciclopèdia explicativa indexada en forma d’analogia a les formes de navegació: investigar, llegir, recordar, aprendre, explorar, viatjar, escriure i també navegar per Internet.

 

Text de Laura Olea López per a GRAF. Laura és comissària i gestora cultural, viu i treballa entre Barcelona i Berlín.